Το παιδί σας αρχίζει να φτιάχνει καινούργιες λέξεις
Εάν συνηθίζετε να διαβάζετε, να μιλάτε και να τραγουδάτε στο μωρό σας, θα δείτε τώρα την επιβράβευση των κόπων σας. Το μωρό σας στην ηλικία των 12-15 μηνών είναι ικανό να καταλαβαίνει όλο και περισσότερα πράγματα. Θυμηθείτε ότι όσο περισσότερο του μιλάτε τόσο πιο έξυπνο θα γίνει. Μια καλή ώρα για να μιλήσετε στο παιδί είναι η ώρα που ντύνεται.
Όπως του βάζετε τα ρούχα του, ονομάστε ξεχωριστά κάθε ρούχο όπως: κάλτσες, πουκάμισο, πανταλόνι κτλ. Αφού περάσουν μερικές ημέρες απλώστε τα ρούχα αυτά στο πάτωμα μπροστά του και ζητήστε του να σας δίνει αυτό που του λέτε. Επαναλάβετε το ίδιο και στο μπάνιο του, αφού του ονομάσετε όλα τα παιχνίδια στην μπανιέρα, ζητήστε του να σας δώσει ένα συγκεκριμένο.
Προσπαθήστε να αποφύγετε να του λέτε «όχι» εκτός όταν υπάρχει κάποιος κίνδυνος. Εάν κάνει κάτι το οποίο δεν σας αρέσει, αποσπάστε του την προσοχή με το να τον τοποθετήσετε σε μια άλλη περιοχή ή δώστε του κάτι άλλο να κάνει. Εάν πάλι εμπεριέχεται άμεσος κίνδυνος σε αυτό που κάνει πχ εάν πρόκειται να ακουμπήσει τον ζεστό φούρνο, πείτε του «όχι, ο φούρνος είναι ζεστός, και θα πονέσεις».
Να είστε συγκεκριμένοι όταν χρησιμοποιείτε την λέξη «όχι» έτσι ώστε να σημαίνει «σταμάτα αμέσως». Να θυμάστε όμως ότι η μνήμη του μωρού σας δεν είναι ιδιαίτερα ανεπτυγμένη και θα χρειαστεί να το επαναλάβετε αρκετές φορές ακόμη.
Το παιδί βαδίζει στον δεύτερο χρόνο της ζωής του και έρχεται αντιμέτωπο με τον συναισθηματικό του κόσμο. Κατορθώνει να συνδέσει συγκεκριμένα συναισθήματα με πρόσωπα, πράγματα και καταστάσεις. Η κοινωνικότητα του δεν είναι ιδιαίτερα ανεπτυγμένη και θα προτιμάει να παίζει μόνο του καθώς και να αποσπάσει αντικείμενα από τα χέρια της παρέας του.
Γενικά, ο δεύτερος χρόνος χαρακτηρίζεται από ποικίλες αναπτυξιακές κατακτήσεις μέσα από τις οποίες το παιδί βιώνει τον εαυτό του, τον κόσμο γύρω του, τον ίδιο του τον εαυτό.
Τι μπορεί να κάνει το παιδί σας στην ηλικία των 12-15 μηνών:
- Να σηκώνει μικρά αντικείμενα χρησιμοποιώντας ένα δάχτυλό και τον αντίχειρα του
- Να δείχνει πράγματα με τον δείκτη του
- Να αφήσει αντικείμενα με ένα περίεργο τρόπο, και να τα πετάει ώστε να εξασκηθεί στο πως να χρησιμοποιεί τα δάχτυλά του
- Να κρατάει κάτι το οποίο θέλει να σας το δώσει
- Βάζει τα τουβλάκια του μέσα στο κουτί
- Κατανοεί τι του λέτε και ανταποκρίνεται στο όνομα του
- Κρατά δύο αντικείμενα στα χέρια του και τα χτυπάει μεταξύ τους
- Να πειραματίζεται με απλούς τρόπους εάν δύο πράγματα ταιριάζουν
- Να περπατάει όταν του κρατάτε το ένα ή τα δύο χέρια, ή ακόμα και να περπατάει μόνο του χωρίς καμία βοήθεια
- Να κουνιέται με το ρυθμό όταν στέκεται μόνος του
- Να σταματάει για να μαζέψει πράγματα από το έδαφος /πάτωμα
- Να ανέβει σκάλες ενώ σας κρατάει ή ενώ κρατιέται από την κουπαστή.
- Μπορεί να σπρώξει κυλιόμενα παιχνίδια προς τα πίσω αντί να τα σπρώξει προς το μέρος του.
- Μαθαίνει τι του επιτρέπεται και τι όχι
- Εξερευνεί τον κόσμο γύρω του
- Κάνει ‘’αντίο’’ με το χεράκι του